Ако Imperia Online беше традиционна компютърна игра, то тя вероятно нямаше да се хареса на геймърите и щеше да претърпи пълен провал просто защото не изглежда никак впечатляващо. Графиката не впечатлява с нищо, а действието е като при всяка ролева стратегия. Само че играта има решаващо предимство пред конкурентите си - нито трябва да се инсталира, за да се играе, нито пък потребителят има нужда от мощен компютър. Нужно е само достъп до интернет и браузър, като Internet Explorer или Firefox. Геймърът се регистрира на страницата и вече може да започва да играе.
Това се дължи и на други тяхно предимство - много потребители могат да се включат в играта едновременно - от няколкостотин до хиляди. Но това, което наистина прави браузър базираните игри шлагер, е фактът, че могат да се играят от всеки компютър, стига да е включен към интернет. За предприемачите пък това се оказва бизнес, в който може да се навлезе бързо и със сравнително малко средства, а и да се печели.
По време на криза подобни бизнеси се очаква да растат. Просто защото тези игри си остават едно от достъпните забавления за хората. А по данни на германския всекидневник Handelsblatt през 2009 г. се очаква оборотът на фирмите от този подсектор да достигне 900 млн. евро.
нес игрите на XS Software имат над два милиона регистрирани потребители. Приблизително 200 хиляди от тях са активни (т.е. посещават играта почти всеки ден). Само в Саудитска Арабия има 220 хиляди регистрирани в hanovete.com и около 50 хиляди активни играчи. Около 15% от играещите юзъри си купуват срещу реални пари виртуални блага. Това е един от начините за печалба на разработчиците, тъй като регистрациите в сайтовете за браузър игри са безплатни. Делът на купувачите на ресурси обаче варира в различни държави. В Германия, където хората са добре запознати с този тип игри, процентът стига и до 25%, в Турция пък например от 3000 души само 39 са си купили виртуално злато, обяснява Христо Тенчев.
Най-успешният проект на XS Software е Hanovete. Може би защото първата им игра Bulfleet е съсредоточена върху космически сюжет, който вече е бил експлоатиран от германските компании, лидери в бизнеса с браузър базирани игри. Hanovete има по-добри показатели, защото е историческа игра и е интересна за голям кръг от хора. Когато тя се стартира в нова държава, нейното съдържание се приспособява към конкретната страна - добавят се елементи от нейната история и т.н. "Хановете е създадена изцяло експериментално. Без да знаем какво ще се случи и дали хората ще я харесат. Без да правим проучвания. В момента тя се играе в повече от 20 държави. Планираме инвазия в Китай и Индия, но за момента сме затруднени с навлизането там заради бюрократични спънки", казва Тенчев.
Друг голям играч на пазара в България е Imperia online. Екипът в момента се състои от 22 души - програмисти, художници, графични дизайнери, преводачи и др. Момчетата от Imperia online се насочват към браузър пространството, защото през 2005 г. имат желанието да правят игри, но нямат възможностите да започнат с класическия скъп вариант. Тогава решават, че със сравнително малко средства и хора могат да реализират проект за браузър базирана игра. Следват шест месеца работа по игровия дизайн (изготвяне на правила и т.н.) и програмната реализация. По собствени данни на компанията Imperia online в момента е най-голямата българска игра, като е преведена на 22 езика и в световен мащаб има около 7.5 милиона регистрирани потребители. Фирмата се занимава с постоянна разработка на такъв вид игри. В момента има три заглавия и разработва четвърто, което ще се появи на пазара тази пролет.
Но разработчици има не само в столицата. Друг от по-големите играчи на пазара е пловдивската Bgmafia.com. Зад проекта стоят Христо Гетов, който вече е участвал в създаването на втората българска онлайн игра - bitka.net, Боян Кацарски, Стоян Дойчев и Антон Праматаров. Идеята се е зародила през
лятото на 2006 г. Bgmafia е първата българска "гангстерска" игра и провокира играча да влезе в кожата на мафиот и да види какъв е животът на улицата. За последната седмица сайтът има между 32 и 35 хиляди посещения на ден и между 6 и 7 милиона импресии.
Виртуални блага на тезгяха
Обратно на тенденциите за развитието на интернет сайтовете, браузър базираните игри не печелят от реклама, а точно обратното - те усилено рекламират. "В момента рекламният ни бюджет е между 30% и 50% от приходите от самата рекламирана игра. На пазари, на който играта се развива, се инвестират и повече пари. Особено когато германците, които са основните ни конкуренти, навлязат някъде, ние трябва да реагираме и да ги преборим", твърди Христо Тенчев от XS Software.
Но от какво тогава печелят тези компании, щом като и самите игри са безплатни? Класическите разработчици на игри спират да извличат печалба от продукта си в момента, в който той напусне магазина. За разлика от тях, производителите на браузър игри са принудени да изработят такива продукти, които да бъдат играни продължително и интензивно, в противен случай от тях просто няма да може да се печели.
Класическите разработчици на игри залагат на готовността на клиентите да дават пари за игри, без да знаят дали те действително ще им доставят удоволствие. А тази готовност ще спадне в бъдеще, сигурен е Клаас Керстинг, изпълнителен директор на Gameforge, германската компания, която е световен лидер в бранша. Докато уеб игрите могат да се играят само с регистрация - без разходи за софтуер и мощни компютри.
Всъщност те печелят от продажбата на онлайн блага - доспехи за рицарите, брони за комическите кораби, добра техника при нападение и бягство, по-висока скорост на колите, премиум членство. Последните дават възможност на играчите срещу истинска валута да закупуват предмети, които след това могат да се появят и в ръцете на виртуалния им герой. Най-често тази търговия се развива посредством изпращането на есемеси (за България средната им стойност е около 2.5 лв.). Някои разработчици пък са вградили в игрите си виртуални чейндж бюра, в които истински пари могат да се разменят за виртуални блага. "Печелим главно от продажба на допълнителни бонуси в игрите, но все пак и от реклама", казва главният програмист на Imperia online Мони Дочев.
"През първите няколко години растяхме с по 100 до 200%, но 2008 спрямо 2007 г. отчетохме ръст на приходите от едва 50%", казва Христо Тенчев. Но пък те за първи път са надминали 1 милион лева. Тенчев смята, че спадът се дължи основно на засилващата се конкуренция. Печалбите са малко, защото инвестираме в нови офиси, хора и реклама, допълва той.
Уеб игрите в бъдещето
"От една страна, ще се гонят хардкор геймърите, които си плащат повече. От друга, се гони комерсиализация. Рекламата не се продава особено добре в тези игри, а и не се прекалява с нея, за да не се отблъскват потребителите", твърди Тенчев. Друга причина за слабото присъствие на реклама и на ниския интерес от рекламодателите е разнообразната аудитория на игрите - в тях има всякакви хора - от тийнейджъри до мъже и жени на средна възраст от всякакви професии. В момента XS Software разработват още няколко проекта, които все още се пазят в тайна. Единият ще е насочен към женска аудитория, а другият - към хардкор геймърите, почитатели на космически стратегии.
Мони Дочев е на мнение, че сегментът вече излиза от стадия, в който е възможно хора да се занимават с това непрофесионално. "Конкуренцията е много голяма и потребителите обръщат внимание единствено на проектите, които са изпипани във всяко отношение. В момента за разработката на един подобен проект са необходими много повече хора от един програмист и един игрови дизайнер", твърди Дочев. Процесът вече много наподобявал този на класическите компютърни игри, смята той.
А според Клаас Керстинг от германската Gameforge все по-често и традиционните разработчици на десктоп игри ще се насочват към браузър пазара. Като например компанията id Software, която ще предложи Quake в уеб базиран вариант.
Няма коментари:
Публикуване на коментар