неделя, 8 декември 2013 г.

маркетинг гафове

В началото на 90-те години, Hoover Company направи промоция, при която дава два безплатни самолетни билета отиване и връщане до Европа за всяка закупена прахосмукачка. Те са си мислели, че хората ще купуват по-скъпи модели прахосмукачки. На опашка за билети се наредили всякакви хора, дори такива, на които изобщо не им трябвала прахосмукачка. Евтините прахосмукачки на компанията стрували 100 паунда. Така, само срещу тази сума, хората получавали два презокеански билета. Някои хора купували по няколко прахосмукачки. Hoover загубили 50 милиона паунда в това, което можем да наречем най-лошата промоция в света. Компанията-майка продава Hoover, а делата на хора, чакащи билетите си се проточват чак до 1998 година. Явно Hoover не знаят основното правило в промоцията – уверете се, че това, което давате безплатно, не струва повече от онова, което клиентите са купили.

Ето един пресен случай от 2011 година: Британската верига Tesco бе във война с конкурентната Asda. Тогава от Tesco заявиха, че ако намерите нещо по-евтино в Asda, те ще ви платят удвоената разлика в цената. Например, ако си купите 10 кутии ... за 20 паунда от Tesco, но се окаже, че в Asda те струват 18 паунда, то Tesco ще ви върне 40 паунда. Те обаче незнайно защо са си мислели, че хората ще се ограничат само до неща, от които имат нужда и купуват по принцип. Това, което станало е, че клиентите щурмували магазините и купували всичко, което видели в Asda на по-ниски цени и разликата била достатъчно голяма, че да си заслужава. Например, ако намерите нещо за 3 паунда в Tesco, но в другия магазин е 1 паунд. Излиза, че Tesco ще ви плати 4 паунда, тоест не само, че то ще ви излезе безплатно, но и ще имате 1 паунд печалба. Хората пазарували като луди и си разменяли стратегии в интернет. Например, казва един от тях, нямам нужда от ножчета за бръснене, но ако има разлика в цената и купа цяла количка ножчета, парите, които ще получа от Tesco, ще са ми достатъчни, за да си напазарувам за цяла седмица. След като са загубили голяма сума пари (която не уточняват) Tesco са сложили таван на печалбата от 20 паунда.


Сапунени войни
Пазарът на прах за пране във Великобритания винаги е бил ожесточено бойно поле. Продуктите на компанията Uniliver, сред които е познатата марка Persil, винаги се конкурират с тези на Procter&Gamble (P&G), където "перлата" е прахът Ariel. До началото на 90-те години от Ariel винаги са се рекламирали, като акцентират върху научната работа в търсене на по-ефективен начин за борба с петната, докато Persil гради имидж като първия избор на посветените майки и грижовни домакини.
Но когато преднината на Persil започна да намалява, Unilever решава да разработи  нов продукт - Persil Power, който съдържа специална съставка: манган, наречена "ускорител".
Procter&Gamble предупреждават Unilever, че новата формула е твърде силна за общо ползване и може да навреди на дрехите, разказва BBC. Но Unilever не се спират пред нищо и през 1994 г. започва производството на Persil Power. Само за няколко дни в пресата се появяват изпратени oт P&G снимки на боксерки и тениски, осеяни с дупки.
Вики Овис, бивш журналист по потребителски теми, си спомня предупрежденията на P&G пред BBC: "Ако използвате този продукт, дрехите ви ще се накъсат до неприличие". Възмутени клиенти започват да заливат собствениците на Persil с окъсани дрехи В резултат акциите на Unilever неминуемо падат - според анализаторска оценка неуспехът е струвал на компанията около 250 млн. GBP. И четири години, за да възвърне позицията си на лидер с помощта на таблетките Persil.


Чипс Walkers И ако можем до някъде да разберем McDonald's – те просто не са очаквали, че САЩ така ще доминират игрите, то какво да кажем за играта за прогноза на времето на Walkers Potato Chips? Те имат следната налудничава идея – всеки клиент, който купи чипс за 40 пенса може да се регистрира на сайта на играта и да даде своята прогноза за това къде и кога смята, че ще вали. За всяка правилна прогноза, учасникът печели 10 паунда. Този конкурс се провежда в Англия, през есента, когато горе долу навсякъде вали. Освен това във всеки чипс имало два регистрационни талона, с което Walkers удвоявали и без това големият шанс на клиентите да печелят. Според някои изчисления за всеки продаден чипс на стойност 3 паунда, компанията раздава 10 паунда като награди. След една седмица проливни дъждове в Англия, сайтът на играта мистериозно се сринал...









Няма коментари:

Публикуване на коментар