понеделник, 16 декември 2013 г.

дефлация 2013



Спад в цената има в девет категории храни. Най-значително поевтиняват средно олиото, брашното, яйцата и захарта.

При най-евтиното олио спадът в средната цена (-17% до 2.09 лв. за литър) спокойно може да се нарече рекорден. Начални признаци за общо поевтиняване на тази категория се забелязваха още през май и юни. По информация от бранша пазарът е достигнал най-ниското си ценово ниво през август, съпроводено с бум в продажбите. През септември в четири от веригите най-евтините оферти са под психологичната граница от 2 лв. за литър. Най-скъпо предложение на най-ниска цена отчетохме в ЦБА ( 2.29 лв. за литър). За сравнение - точно година по-рано, пак през реколтния период, средната цена на олиото е била 2.73 лв.

При брашното също масово регистрирахме по-евтини оферти спрямо май. Спад на входящите цени в категорията има в осем от веригите, промяна нямаше само в "Пикадили". В резултат септемврийската цена на пазара е (сезонно) с 14% по-ниска от майската и със също толкова под нивото от миналия септември (на годишна база) .

Захарта поевтинява недвусмислено при всички търговци. Средната цена на категорията се понижава с 9% до 1.72 лв. Това е и стоковата група, в която през септември – месецът на сладката и туршиите, евтините оферти най-масово идват от промоции (в четири от търговските вериги). "Дъното" на цените опират "Пикадили", "Кауфланд" и "Пени маркет" с оферти от 1.65 лв. за килограм. За сравнение - през миналия септември средната цена на захарта е била 2 лв.

Също с 9% средно по-евтини спрямо май са яйцата. Увеличение в цената на най-евтината оферта регистрирахме единствено в ЦБА (+0.40 лв.) и в "Пени маркет" (+0.06 лв.). При средна цена от 2.01 лв. за картон от 10 броя размер М, пазарът е с близо 0.50 лева под нивото си през септември миналата година. Забележително евтина оферта имаше в "Карфур" (1.79 лв.), а най-скъпи бяха яйцата в ЦБА (2.34 лв.).

Като цяло само три категории храни - кафе, кашкавал и прясно мляко, поскъпват през септември спрямо майското си равнище, и то с малко.

Най-евтин според критериите на тайния клиент през септември е "Кауфланд", с близо 12% под средното пазарно ниво. Търговецът сваля входящото ниво в седем от хранителните категории.

80 % ми намаляха приходите от януари до декември 2013 

Няма коментари:

Публикуване на коментар