събота, 24 септември 2016 г.

БИЗНЕС

Пет съвета за успех в бизнеса от най-богатия и потаен милиардер
17.09.2016 | 12:30 PROFIT.BG

Начинаещите предприемачи могат да последват някои от основните принципи на успеха на Ортега, които се съдържат в биографична книга за него, написана от негов приятел, и в редките интервюта, които е давал. CNBC публикува пет урока от испанския магнат, които могат да ви помогнат да стартирате успешен бизнес.

Урок 1: Скоростта е всичко

Когато Ортега създаде Zara през 1975 г., той промени света на магазините за дрехи с агресивен график, целящ да доставя нови модели на рафтовете по-бързо от всяка друга марка на пазара. Наричана „бърза мода“, стратегията на Ортега била да доставя нови дрехи в магазините на Zara два пъти седмично и да получава поръчки до 48 часа.

Скоростта се превърна в запазена марка на бизнеса на Ортега и създава главоболия на конкурентите му. Докато рокля, показана на Седмица на модата, може да се появи в даден магазин едва след месеци, сходен модел може да бъде открит в Zara само няколко седмици по-късно.

Урок 2: Открий какво искат клиентите ти

„Клиентът винаги е бил моторът на бизнес модела“, казва Ортега. Той винаги се е придържал към това мото. В годишния си доклад от 2010 г. -последния, преди да се оттегли като ръководител на компанията, Ортега пише: „Клиентът трябва да продължи да бъде в основния ни център на внимание – както в създаването на нашите модни колекции, така и в дизайна на нашите магазини, на нашата логистична система и на всяка друга дейност“.

Успехът на Оргега в модата идва от наблюдението какви дрехи предпочитат хората и какви са техните желания. Той не разчита на модните ревюта, а следи блогъри и се вслушва в клиентите. Така Ортега винаги успява да се приспособи към тенденциите в текущия сезон.

Урок 3: Контролирайте веригата на доставките

Докато дрехите на другите модни марки се произвеждат в Китай заради ниските разходи за труд там, повечето модели на Zara идват от Испания, Португалия и Мароко. Дизайните на Ортега се създават от материали, произвеждани в неговите заводи, и след това се шият в мрежа от местни магазини.

Тази скъсена верига за доставки позволява на компанията да реагира бързо на новите тенденции. По този начин магазините предлагат модели, които клиентите купуват, и в тях не остава нежелана стока.

Урок 4: Останете верни на корените си

Животът на Ортега прилича на приказка. Баща му работи в железницата, а майка му е домакиня. Ортега напуска училище на 14-годишна възраст, за да започне да изкарва пари. Той остава верен на скромния си произход и никога не е имал офис.

Седи зад бюро в централата на Inditex в родния си град Ла Коруня и разговаря с дизайнерите, експертите по тъканите и купувачите в завода. Макар и на 80 г., Ортега посещава завода почти всеки ден, никога не се уморява да работи и да слуша нови идеи.

Урок 5: Никога не спирайте да прилагате иновации

Най-лошото нещо, което човек може да направи, е да изпадне в самодоволство, каза Ортега пред група преподаватели по бизнес през 2007 г.

„Успехът никога не е гарантиран. Самодоволството е най-лошото нещо. Никога не си позволявам да бъда доволен от това, което съм направил, и винаги опитвам да внуша това усещане на хората около мен. Разраствай се или умри. Ако искате да прилагате иновации, не се фокусирайте върху резултатите“, съветва Ортега.

Няма коментари:

Публикуване на коментар