понеделник, 8 юли 2013 г.

Курс какво можеш да направиш сам

сайт 

Курс какво можеш да направиш сам


Кюрд отива с 3000 долара в САЩ, прави кисело мляко за 1 милиард

Турски кюрд отива в САЩ преди години с 3000 долара в джоба, тегли заем и купува западаща фабрика за кисело мляко. 5 години по-късно Хамди Улукая вече е доказал, че американската мечта е още жива - предприятието му за кисело мляко започва от нулата и стига до печалба от 1 милиард долара годишно. Това е шеметен успех за новак в бизнеса особено за компания, която произвежда пакетирани храни.

Фабриката "Чобани", собственост на Улукая, е брилянтен пример за студентите по икономика как една малка компания, произвеждаща продукти за обикновения потребител, може да се съревновава с гигантите на пазара, пише сп. "Нюзуик".

41-годишният Хамди Улукая не е типът имигрант, който имат предвид технологичните гиганти, когато си търсят служители. Той не е дошъл в САЩ с диплома за инженер, нито пък с чанта пари, които да инвестира. Но с бизнеса си може да има много по-голямо влияние върху икономиката и потребителите от основателите на Zynga и Instagram, смятат експерти.

Сега "Чобани йогърт" дава работа на 3000 души по света и обработва по 20 млн. л мляко, домашно производство. Тя изиграва ключова роля в превръщането на западащ район в северната част на щата Ню Йорк в столица на производството на т.нар. гръцко кисело мляко. За разлика от толкова много други големи компании Улукая продължава да наема хора. През май "Чобани" откри още 290 работни места в САЩ.

Хамди идва в САЩ като младеж от родния Илич, градче с по-малко от 1000 души в турската провинция Анадола. Там цялото му семейство отглежда овце и прави сирене и кисело мляко. Улукая е един от седемте братя във фамилията. Следва в Анкара, после пристига в САЩ през 1994 г., за да учи английски. Следва в колежа "Барух" и университета "Аделфи".


После отива на гости на свой племенник в главния град на щата Ню Йорк - Албани, и решава да се засели там, защото разстилащите се хълмове наоколо му напомнят за дома. Записва се да учи в щатския университет в града.

Курс какво можеш да направиш сам

Младият мъж пише за това, което познава най-добре - как се прави сирене. Впечатлена, преподавателката му го кани да дойде да работи във фермата .

Когато бащата на Хамди идва да го посети, прилежният син се опитва да намери най-доброто сирене, с което да го почерпи. Бащата се оплаква от качеството и Хамди го уверява, че може да направи и по-добро сирене. Малко по-късно основава фирмата "Ефратес", която започва да прави сирене от краве мляко и да го продава на търговци на едро. С много малко бизнесопит и никакви учители Улукая започва да се ориентира в нещата на принципа "проба - грешка". Прави сирене, наема хора, а после товари продукцията на кола и обикаля сам из Източното крайбрежие да търси клиенти.

"Мисля, че двете години между 2002 и 2004 г. бяха най-трудните в живота ми", спомня си сега Хамди. След тези години нещата започват да се стабилизират, макар и в малък мащаб, но Хамди вече може да си поеме въздух.

През пролетта на 2005 г. младият мъж преглежда стара поща и вижда картичка. Компанията "Крафт" продава 85-годишна напълно обзаведена фабрика за кисело мляко в Ню Берлин за няколкостотин хиляди долара. Хамди хвърля картичката в кошчето, но посля я вади отново. "Отидох да видя фабриката от любопитство. Разведе ме шефът на производството - Рич Лейк."

Това, което вижда Хамди, е тъжна гледка, твърде позната в изоставените бивши индустриални зони в североизточните и централните части на Америка. Старата фабрика е занемарена и почти без хора, скоро щели да я спрат напълно. "Докато се връщах обратно след огледа, аз се обадих на адвоката си и му казах, че току-що съм видял завод, който искам да купя."

Хамди се обръща към Ки банк, където му предлагат програмата "Администриране на малък бизнес". Тя му осигурява около 50 процента от заема, нужен за сделката. Така на 17 август 2005 г. Хамди взима ключовете на завода и наема 4-ма души от останалите 55 човека персонал във фабриката. Освен това Хамди вика от Турция Мустафа Доган - млад майстор на киселото мляко, който семейството му познавало много добре. С подкрепата на набързо състовен бизнес план и няколко заема, отпуснати от местните власти, Хамди стартира производството в компанията "Чобани".

В началото той се съсредоточава в производството на тип прецедено кисело мляко - такова, каквото е известно в цялото Средиземноморие. Хората в САЩ го наричат гръцко кисело мляко - име, което ще накара майсторите млекари в Истанбул и Анкара да настръхнат. Този тип мляко се внасяло от години в Америка, но се продавало само в специализираните магазини. Хамди смята, че може да подобри много качеството на този продукт, и започва да работи в тази насока.

"Повечето хора смятат, че американцитене биха харесали такова мляко, ако в него не е сложена много захар. Но въпросът не беше, че хората не го харесваха. Просто големите компании не го произвеждаха", обяснява бизнесменът.

Хамди пътува до щата Уисконсин в една снежна буря, за да купи сепаратор втора ръка - машината му трябва за традиционното мляко. В следващите 2 години екипът прави опити, проверява, променя рецептите във фабриката, за да получи накрая продукта, към който се стреми Хамди. През септември 2007 г. той най-накрая е готов да излезе на пазара.

Първите пратки, предназначени за няколко магазина, продаващи стоки на имигранти, се разпродали бързо. Хамди обаче иска млякото му да се продава сред стоките, от които пазаруват самите американци. Големите магазини прибират определена такса за поставянето на продуктите на рафтовете. Първата победа на Хамди идва, когато в голямата верига "ШопРайт" се съгласили "Чобани" да им плати таксата вместо кеш с кисело мляко. Хамди обаче настоял то да е поставено в главния сектор за млеката, а не в сектора на специалните и натуралните млека.

Оказало се, че хората много харесват млеката, и продуктите на "Чобани" бързо се превърнали в хит. Хамди, който наскоро откри своя трети завод в САЩ, разказва, че през първите години, след като го забелязали на пазара, телефонът му звънял непрекъснато. Компании за производство на храни му предлагали да купят фирмата му. Собственикът на "Чобани" учтиво отказвал всички оферти. Постепенно конкурентите му спрели да се опитват. "Това е пътят, по който искам да вървя. Те всички разбраха, че ние сме тук и ще останем тук. Мечтая "Чобани" да е тук и след 100 години, като спазва същите ангажименти, продава същите продукти и прави света по-различен", обяснява Хамди пред Ройтерс.

Именно Хамди Улукая е човекът, който получи наградата "Световен предприемач" за 2013 г. на одиторската компания "Ърнст енд янг". Според Индекса на милиардерите на Блумбърг нетното богатство на Хамдия за 2012 г. се оценява на 1,1 млрд. долара, а "Чобани" е най-добре продаващата се марка кисело мляко в САЩ. (24 часа)

Разнообразяват го със смокини и черен шоколад

Освен че продава пакетирано кисело мляко на веригите за хранителни стоки, собственикът на "Чобани" обича и да експериментира. Компанията държи кафене близо до офиса си в Ню Йорк, където посетителите могат да опитат кисело мляко, смесено с черен шоколад, мед, портокали, смокини, мента или дори краставица.

"Това, което се опитваме да правим, е да разширяваме хоризонта при консумацията на кисело мляко. И най-вече да показваме на хората, че киселото мляко невинаги е сладко", обяснява Хамди. Отделът за иновации във фирмата експериментира с различни вкусове, като често прибавя солени съставки към млякото "Чобани". Тези продукти още не са на масовия пазар, но призводителите са твърдо решени да променят вкусовете на клиентите си.

Млякото, което Хамди произвежда, е благодатна основа за експерименти. То е по-плътно от другите млека, съдържа много протеини, но не е богато на холестерол. Екипът на фирмата установил, че когато млякото е по-плътно, хората го харесват повече и по-рядко прибавят към него захар.

КОМЕНТАР -И в САЩ си печелят обществени поръчки с подкупи --САЩ изкупува гръцки йогурт за училищата си
Фирмата "Чобани", която произвежда най-продавания йогурт в САЩ, е платила 80 000 долара на Cornerstone Government Affairs, за да лобира пред Конгреса за включването на продукта в ученическото меню. Тази компания има най-голямата в света фабрика за производство на йогурт, която е разположена в Туин Фолс, Айдахо

Няма коментари:

Публикуване на коментар