вторник, 22 ноември 2016 г.

пазарна ниша

Нова пазарна ниша бизнес

130 години Бош – история на успеха
Тази история не започва грандиозно. Откриването на работилницата на Роберт Бош е през 1886 г., а до 1891 г. служителите се увеличават от двама до едва 15 души. За седемте години дейност стартовият капитал е почти изчерпан. Роберт Бош моли майка си да му стане гарант, взема допълнителни банкови кредити, а през 1892 г. е на ръба на фалита.

Оттогава се случват много неща. Днес в Бош работят 375 000 служители, а годишният оборот на компанията е 70.6 милиарда евро. Някогашната „Работилница за фина механика и електротехника“ се нарежда сред 10-те най-големи фирми в Германия и оперира в над 150 страни. Една истинска история на успеха.

Вдъхновение от САЩ
Още като млад предприемач за Бош е важно да бъде отворен към новото и да открива непознати пазари. Едва 23-годишен той прекосява Атлантика, за да работи в САЩ заедно с Едисон. Целта му е да се усъвършенства в електротехниката, която по онова време е много по-модерна в Америка, отколкото в Европа. Вдъхновен от новаторските идеи, Бош се надява да изгради успешен бизнес в Германия.



Куражът да се провалиш
Изпълнен с ентусиазъм, младият Роберт Бош се завръща в Германия и на 15 ноември 1886 г. основава своята „Работилница за фина механика и електротехника“. Но първоначалната му еуфория бързо е последвана от разочарование.

Тъй като електроснабдяването в Щутгарт напредва твърде бавно, бизнесът с електротехника е в застой. Бош е на прага на фалита. Той крепи фирмата си с дребни поръчки от клиенти и много всеотдайност. Дори и с изграждането на градската електромрежа, очакваният успех все още е само мечта. Клиентите не възприемат електротехническите нововъведения така, както е очаквал младият Бош.

Но той не губи кураж. Окрилен от своя оптимизъм, от желание за действие и непоколебима вяра в себе си и в служителите си, Роберт Бош продължава да търси нови възможности за бизнес.

„Силните хора нямат нужда постоянно да се безпокоят какво мислят другите за тях. За тях е достатъчно, че могат да правят хората щастливи като им гласуват доверие, като ги учат да приемат това доверие с радост и ги вдъхновяват да се наслаждават на работата и успеха.“

Роберт Бош

Една гениална искра
1897 г. може би е най-важната година в историята на компанията. Това е началото на възхода на Бош като световен концерн. Още през 1887 г. фирмата произвежда запалителни устройства за стационарните генератори на ток в жилищните сгради.

Към 1896 г. те вече наброяват 1 000, но бизнесът все още е в застой. Година по-късно всичко се променя. Един клиент поръчва запалително устройство за бензинов мотор. До този момент не е имало такова запалване. Възможно ли е да се разработи? Бош възлага на шефа на работилницата си Арнолд Церингер да усъвършенства съществуващите запалителни устройства.

Рискът е огромен, но за Бош това е решителният пробив, който ще го изстреля в света на индустриалците. Оказва се, че магнетното запалване е единствената надеждна система за автомобилите. Заедно с главозамайващия успех на автомобила след 1900 г., Бош се превръща в глобална компания. През първите пет години Бош продава 50 000 ,запалителни свещи за автомобили,запалителни системи, а до 1912 г. те достигат 1 милион. 

„Хората може би ще кажат, че не съм изобретател. Аз и не претендирам за тази титла. Но аз съм човек, който е успял с постоянство, с положителен пример и с почтено отношение към служителите си да изгради компания, която се ползва с добро име по целия свят. До голяма степен дължа успеха си на основополагащото ми виждане, че от моята работилница не могат да излизат изделия с лошо качество.“

Роберт Бош

Най-много 100 служители
Самият Роберт Бош не е очаквал огромния успех на магнетното запалване. Когато през 1900 г. той решава да построи собствена фабрика, планира работни места за не повече от 200 души. По онова време служителите му са само 30 и той обмисля да отдаде под наем част от сградата. Бош предполага, че работниците му едва ли ще надхвърлят 100 души. Но този път той греши – осем години по-късно за него вече работят над 1 000 служители.

„Искам да подчертая, че винаги съм смятал за правилно да се плаща добре на работниците и служителите и да не се гледа на тях високомерно, а като на партньори с равни права.”

Роберт Бош

Бързото излизане на международната сцена открива нови пазарни възможности
Като отговорен и предвидлив предприемач, Роберт Бош наблюдава със скептицизъм успеха на магнетното запалване. Съзнавайки, че компанията му зависи от един-единствен продукт, той решава да стъпи на нови пазари по целия свят. От 1908 г. запалителните системи на Бош се продават на всички континенти.

По този начин компанията се разраства и марката Bosch придобива международна известност. Бош постига дълготрайна стабилност с допълнителни продукти за автомобилната индустрия, електроинструменти, домакински уреди и индустриална техника.

„Съдейки по опита си, няма нищо по-лошо за една компания, която се стреми да доминира и да бъде напредничава, от това да няма конкуренция.“

Роберт Бош

Бизнесът се променя, отговорността остава
Способността да се променя – да осигури оцеляването на компанията чрез навлизане в съвсем нови области, но и чрез оттеглянето от губещи браншове – е ключова характеристика,  преминаваща като червена линия през цялата история на концерна.

Основна ценност за Роберт Бош и последователите му винаги е било чувството за отговорност към служителите, а не самоцелното преследване на печалби. Само готовността за промяна в динамичната икономическа обстановка може да подсигури устойчивост на компанията и нейните служители. 

profit.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар