неделя, 14 февруари 2016 г.

2016

Все по-слаби европейски магазини
Падащи обороти, затворени магазини и голяма конкуренция са чертите на ритейл пазара, описани от Deloitte
Зорница Маркова
Всички статии на Зорница Маркова

Между Коледа и Нова година над 100 магазина на германската дискаунт верига Plus в нейния виенски вариант Zielpunkt бяха изпразнени и затворени. Повечето от тях още седят със заключени врати и мръсни стъкла, друга част са преотдадени на някой друг – банки, офиси, магазини за козметика или конкурентни вериги за храна. 

Фалитът на Zielpunkt, макар и не масов случай, подсказва за нещо, което все повече броди из европейския ритейл пазар: свити продажби, падащи обороти, затворени магазини, голяма конкуренция. Поне такава картина рисува най-новият доклад за развитието на световната търговия на Deloitte: Global Power of Retailing 2016.

Изследването, макар и публикувано в началото на 2016 г., обхваща бизнеса на компаниите през 2014 г.

За последните пет години европейският ритейл се намира на своите най-ниски нива, посочват анализаторите от Deloitte. Това се вижда от данните за оборотите и финансовите резултати на най-големите компании за продажба. Общо 28 вериги, или 30% от европейските компании, които попадат в класацията на 250-те най-големи, имат спад на оборота.

Причините за тази стагнация са комплексни. От една страна, това е забавянето в икономиката на Европа, което води до спад в цените. Този проблем ясно се забелязва при веригите от Острова, където Tesco има 2% по-малки продажби от година по-рано, а спадът в маржа е близо 10%. Другият проблем е свързан с голямата конкуренция между самите вериги. Пак подходящ пример е Великобритания, където от няколко години германските дискаунт вериги буквално мачкат някогашната суперсила в лицето на Tesco. Не на последно място физическите ритейлъри страдат от все по-силната позиция на техните онлайн конкуренти. Една от компаниите с най-голям ръст на продажбите през 2014 г. е Amazon, която има близо 90 млрд. долара оборот, или с 25% повече от година по-рано. Междувременно американското дружество вече е на 12-о място в класацията на най-големите търговци и с този темп най-вероятно след една година вече ще е в челната десетка.

Тази тенденция за изтегляне от неприоритетни държави, маркирана със знак минус, има пряко въздействие върху българския пазар и дава обяснение на някои събития, които се случват през последните години. От България си тръгнаха някои големи чужди вериги, а други нееднократно са проучвали възможността да се изтеглят. Това важи както за магазините за храни, така и за други стоки, като мебели например. От пазара си тръгнаха белгийската Delhaize, австрийската Baumax, германската Praktiker. Rewe затвори магазините си Penny и търсеше купувач на Billa. Това са само някои примери, които онагледяват изводите в доклада за голямата картина.

Единствено двете германски групи за дискаунт търговия Schwarz (Lidl и Kaufland) и Aldi запазват дoбри позиции и в Европа и бележат ръст на продажбите от съответно 7.2 и 6.6%.


Няма коментари:

Публикуване на коментар