След като управлява компанията си в продължение на близо 60 години и след като е в класацията на милиардите на Forbes от повече от 10 години, Леприно, чието състояние се оценява на 3 млрд. долара, най-накрая се съгласява да даде интервю за това как фамилният магазин за хранителни продукти в Денвър се превръща във водещия производител на сирене за пица в света – леко подигравателен термин, с който конкурентите описват моцарелата на компанията.
Всяка година Leprino Foods продава над 453 000 тона сирене годишно и генерира над 3 млрд. долара приходи.
Малко известният Леприно (който отказва да бъде сниман за публикацията) е един от монополистите в САЩ. Неговият фокус върху големите вериги пицарии му позволява да контролира 85% от пазара на сирене за пица и някакси да продава продуктите си едновременно на конкуренти вериги, като Pizza Hut, Domino's, Papa John's и Little Caesars.
"Помислих си, че това е добър пазар, на който може да се навлезе и така и направих." През 1958 г., след като по-големите вериги за хранителни стоки са принудили магазина на Леприно да затвори, с 615 долара Джеймс слага началото на империята в производството на сирене Leprino Foods.
Моментът нямало как да е по-подходящ. През същата година отваря първата пицария Pizza Hut в Уичита, Канзас. Година по-късно отваря и първото заведение от веригата Little Caesars, близо до Детройт. Минава още една година и Domino's започва да доставя пица в Мичиган.
Замразените пици, пуснати на пазара, след като войниците се завръщат от Втората световна война, също набират популярност. След две години в бизнеса Leprino Foods вече доставя по 90 кг моцарела на седмица на местните италиански ресторанти.
Първият голям пробив на Леприно идва през 1968 г., когато Pizza Hut търсела доставчик, който да й помогне да намали разходите, докато в същото време стандартизира порциите. След като чува, че рязането на 2.5-килограмовите пити в заведенията на веригата отнемало много време и като цяло било неудобно, Leprino Foods започва да продава замразени и предварително нарязани пити. За първи път пицариите можели просто да наредят няколко нарязани парченца върху всяка пица.
Леприно успява да удовлетвори Pizza Hut, която става публична компания през 1972 г. с около 1 000 заведения, и в пика си през 90-те допринася с 90% за продажбите на Leprino. Заведенията на Pizza Hut обаче понякога чакали прекалено дълго за размразяването на предварително нарязоното сирене и се оплаквали, че то се рони.
Тук Leprino Foods отговаря с първия си голям пробив – консервираща мъгла. Учените на компанията скоро откриват, че този метод им позволява да добавят вкусове, като осолен карамел и халапеньо. Производството на Leprino Foods нараства 16 пъти, до 907 тона сирене седмично.
Точно както основаването на компанията му съвпада с бума на пицариите в САЩ, Леприно има късмет и с местопложението си. През 70-те години Уисконсин и Ню Йорк произвеждали по-голяма част от млякото в страната, но при прохождащата млечна индустрия в Калифорния цените често били по-ниски. Леприно бил достатъчно прозорлив да обвързва млекопроизводителите в Калифорния с многогодишни договори на цени, които често били над средните за местния пазар, но под средните на национално ниво.
Най-важната иновация на Леприно, в крайна сметка, е че обвързва науката с продажбите — комбинация, която задоволява нуждите на четирите най-големи вериги пицарии в периода, в който те се разрастват значително.
Първият ключов продукт са нарязаните и замразени поотделно порции сирене, които Leprino пуска през 1986 г. Използването им бързо се превръща в стандарт за индустрията.
Leprino успява да се разраства заедно с големите веригии пицарии, като предлага отделни решения на всяка от тях. Когато Pizza Hut започват да използват по-нагорещени пещи, Leprino Foods променят формулата така, че сиренето да не изгаря при по-високи температури. Когато дейността на фокусираната върху доставките по домовете Domino's се разраства, Лестър Кийлсмайер променя продукта така, че да запазва по-дълго време свежестта и вкуса му, сякаш току-що е изваден от пещта.
Цената винаги е била голямото предимство на Леприно, което не е маловажно, тъй като сиренето съставлява 40% от стойността на пицата. Кийлсмайер прави редица подобрения, като сред тях са модификации за това как точно да се разтопява сиренето и намаляването на периода на узряване от 14 дни до едва 4 часа, което увелича производствените възможности на компанията и намалява разходите й значително.
За Джеймс Леприно екстрите от това, че е милиардер са доста малко. Да, компанията притежава три частни самолета, а къщата му в престижно предградие на Денвър има 11 спални. Той също така притежава и ваканционен имот в Аризона.
Той обаче е по-склонен да вземе чука, отколкото да викне майстор. Леприно, който е карал мотокар в завода, лично е изкоренявал дървета около дома си в Колорадо. Той е католик, ходи на църква всяка неделя и прави дарения анонимно. Леприно също така няма намерение да се пенсионира - никога.
Планът на Леприно за бъдещата собственост на компанията е лесен – той ще я подели между двете си дъщери Тери (57 г.) и Джина (55 г.), които са в борда на директорите от години, но не се занимават с ежедневната дейност.
profit.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар