Сайт
Съвети един бивш учител
„"Бях по щастлив, когато бях беден", признава основателят на интернет гиганта Aли баба. След дипломирането си през 1988 г., китаецът работил като учител по английски и получавал едва 12 долара на месец.
Но през цялото време бъдещият милиардер се увличал от всичко, свързано с мрежата. Неговата първа дейност като млад предприемач била да създава сайтове за всевъзможни китайски компании, а по-късно създава и онлайн регистър на китайските предприятия.
Компанията Alibaba Джак Ма основава през 1999 г., която от първия ден на своето съществуване става фактор в световния онлайн бизнес. Днес тя се счита за абсолютен бизнес феномен. Както и нейният създател.
Вижте безценните съвети на един наистина успял човек, които могат да ви бъдат от полза, независимо дали имате собствен бизнес или все още мечтаете за това.
1. Най-лошите качества за един бизнесмен са: да бъде сноб, да не умее да преценява адекватно обстоятелствата, да работи с много високи темпове без да може да ги поддържа и да не може да вижда напред.
2. Ръководителят на една компания не трябва да се сравнява със своите служители – по отношение на уменията и практическите способности те трябва да са по-добри от него. Иначе защо да ги наема?
3. Той трябва да има твърд характер и постоянство, за да може да понесе това, което неговите служители не могат – да се справя с неочаквани удари и с неизбежните провали, които носи всеки бизнес. И непременно трябва да има поглед за развитието на компанията за много години напред.
4. Направете така, че вашите служители да идват с радост на работа.
5. Не се занимавайте с политика.
6. Парите и политиката са като кибрита и динамита – от срещата им може да се очаква взрив. Ако се занимавате с бизнес, забравете за политиката. И обратно.
7. Младите хора трябва да знаят какво е гъвкавост, какво е провал и какво се очаква от тях: Знаете ли какво е истински провал? Когато приключи борбата. А гъвкавост? Можете да разберете това, когато преживеете тежки житейски ситуации, разочарования и неуспехи. Какви са вашите задължения? Бъдете по-прилежни, работете повече и имайте по-големи амбиции от другите.
8. Само глупаците използват устата си, за да говорят. Умните говорят с главата си, мъдрите – със сърцето си.
9. Уважавайте конкуренцията
10. Не се отнасяйте с конкурентите агресивно. Ако се отнасяте с всички около вас като с врагове, те ще бъдат ваши врагове.
11. Когато се съревновавате помежду си, избягвайте ненавистта – тя ще ви погуби.
12. Конкуренцията е като игра на шах – дори и да загубите, винаги можете да изиграете още една игра.
13. Истинските бизнесмени нямат врагове. В момента, който разберете това, няма кой да ви спре.
14. Ако не знаете всичко за вашите конкуренти, ако ги подценявате или не виждате в тях опасност, то рано или късно непременно ще загубите.
15. Дори и конкурентът ви да е по-малък или по-слаб от вас, отнасяйте с него като с равен. А ако е много по-силен и по-голям от вас – не се страхувайте от него.
16. Не унивайте и не се оплаквайте
17. По пътя си, когато срещате успели хора, ще забележите, че те никога не се оплакват и не хленчат.
18. Няма нищо лошо в това понякога да унивате. Но ако това започне да ви се случва непрекъснато, ако се оплаквате от живота и изпадате в чести депресии – това вече е по-лошо от алкохолизма – колкото повече пиете, толкова по-трудно е да спрете.
19. Светът не се интересува от това, което казвате. Важно е какво ще направите.
20. Истинските възможности са скрити там, където никой не ги вижда.
21. Ако на заседание на компанията 90% от присъстващите гласуват „за" една идея или проект – аз веднага ги хвърлям на боклука. Причината е проста – ако за всички тези хора е очевидно, че това е добра възможност, то значи в скоро време тя ще се разработва от много други компании и ние не бихме били лидери в тази област.
22. През 2001-а аз допуснах грешка – обясних на всички мои сътрудници, с които стартирахме бизнеса, че пределът на тяхната кариера в компанията е мениджърска позиция – просто се съмнявах в тях. Тогава си мислех, че за топ мениджъри и вицепрезиденти мога да наема добри професионалисти от някъде другаде. След години обаче се оказа, че нито един от външните специалисти, които бях наел, вече не работи за компанията, а тези в чиито способности се съмнявах, се справят прекрасно с най-високите постове.
23. Вашето отношение определя колко далече ще стигнете.
24. Помнете: Винаги номер едно са клиентите. Номер две – служителите. И чак накрая, номер три са акционерите.
25. Започнете да се адаптирате към новите условия още преди другите да са забелязали промените.
26. Забравете за парите и за това как ще печелите.
27. Имам един основен принцип – отношението към работата и решенията, които взимаш, са по-важни от способностите ти.
28. Дори не се и опитвайте да карате служителите си да мислят по еднакъв начин – това е невъзможно. Вместо това накарайте всички да вярват в една обща цел.
29. Не забравяйте, че една трета от хората, които работят за вас, не ви вярват. Не им позволявайте да работят „за себе си". Просто ги сплотете около една обща цел.
30. Много по-лесно е да обедините една група хора около общи идеи, отколкото около един лидер – колкото и невероятен да е той.
31. Не пилейте енергия да внедрявате някакви дребни трикове, по-добре се фокусирайте върху стабилността в дългосрочен план.
32. Ако търсите партньор за бизнес, намерете такъв, който допълва вашите качества и умения. И въобще не е задължително да е успял.
33. Търсете правилните, а не най-добрите хора.
34. Най-несигурното нещо в този свят са отношенията между хората.
35. Думата „безплатно" е много скъпа дума.
36. Помнете: днес няма да е лесно, утре ще е още по-лошо, но вдругиден всичко ще бъде прекрасно.
37. Когато започвате собствен бизнес, трябва да знаете, че се отказвате от стабилен доход, болнични и годишни премии. От друга страна – вашите възможности за доходи са неограничени. Няма да ви се налага да искате разрешение за каквото и да било от други хора и можете да използвате времето си много по-ефективно.
38. И ако вашите решения се различават от решенията на вашите връстници, то и животът ви ще е много по-различен от техния. По един или друг начин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар