15% от длъжниците не мислят да връщат и стотинка
Неплатените сметки за парно, вода, GSM и вноските по заеми трябва да се съберат в един регистър
Наблюденията ни показват, че хората първо плащат вноските по ипотечния кредит - ако имат такъв. Защото за българина жилището е едно от най-важните неща. След това са сметките за електричество, което също е обяснимо - ако човек се забави, спират му тока. Тъкмо обратното се случва със сметките за парно и вода. Хората отлагат плащанията, защото знаят, че топлофикациите и ВиК дружествата не могат да им "спрат кранчето". Някъде по средата са телефонните сметки, вероятно защото могат да ви спрат сим картата, но вие може да отидете при друг телеком за нов договор. Факт е, че има доста голям обем висящи "телефонни" дългове.
Задлъжнелите лица могат да се разделят на две основни групи. Част от хората са били недобросъвестни още при вземането на кредита или сключването на договора. Те изобщо не са планирали да си плащат задълженията. Но повечето длъжници са станали "лоши" по обективни причини, изпаднали са в неочаквано затруднение - например загуба на работа, внезапно заболяване, злополука и спешна нужда от скъпо лечение, авариен ремонт на дома или на колата след катастрофа и т.н. С такива хора винаги водим диалог, търсим компромиси, договаряме разсрочване и отсрочване на вноски и обикновено проблемите се решават. С недобросъвестните длъжници обаче общуването е трудно. Водим разговори, после те престават дори да откликват на наши обаждания и в крайна сметка може да се наложи да ги издирваме по съдебен ред.
- Много ли са българите, които си купуват скъпа вещ на лизинг, сключват договор за услуга или взимат заем с ясното съзнание, че няма да плащат?
- От тези, които ние обработваме, са около 10-15%. Разбира се, има нюанси. В някои случаи има очевидна измама - например вземане на кредит с чужда лична карта. Има хора, които взимат кредит, без да мислят как ще го връщат. Има и такива, които са опитвали да бъдат коректни, но после са решили, че няма да обслужват дълга си. Но в общи линии делът на длъжниците, които отказват да говорят с нас, крият се и отказват заедно да търсим решение, е в тези граници - до 15%.
Факт е, че давността се прекъсва при подписване на двустранно съгласие - например споразумение за разсрочване. Юридически погледнато, едно вземане не престава да съществува, след като изтече определен срок, просто то не може да бъде търсено по съдебен ред. В този смисъл, ако на един мобилен оператор се дължи сума за предоставена услуга отпреди 10 години, да, телекомът не може да осъди този клиент. Но ако утре клиентът потърси нова услуга, операторът може да си поиска парите и ако клиентът е заинтересован от новата услуга, ще направи плащане. Колекторите не мамят, те търсят вземания, които са доказани или доказуеми, а оттам нататък, ако клиентът е добросъвестен и иска да изпълни своето задължение, е добре и той самият да има документ. Включително и защото вземанията с изтекъл или изтичащ срок понякога подлежат на отстъпка, на намаление. Така че да, вярно е, че давността се прекъсва с подписването на споразумение, но, от друга страна, при чисто житейски прочит на нещата това може да е начинът човек да излезе от затруднение и да си изпълни задължението, което така или иначе виси над него, не престава да съществува.
Няма коментари:
Публикуване на коментар